السبت، أبريل 28، 2007

يعني إيه فرح؟؟؟

يعني إيه فرح؟؟!!!!!!!

طبعا معروف

فرح يعني فرح

و سعادة و سرور

و غبطة و حبور

و انبساط و انشراح

و زأططة و انشكاح

و فرفشة و دردشة

و زيطة و زمبليطة

و دلع و أغاني و حب و أماني

و رقص و تنطيط و فرقعة

و ضحك و هزار و طرقعة

و صهللة و جلجلة

و أكل و شرب و بغددة

و ..

# فيه إيه يا عم الكئيب؟ بتبص لي كدا ليه؟ مش عاجبك؟

= ليه؟ هو انت بتقول حاجة غلط لا سمح الله!!! دا إنت كلامك كله حكم

# أمال بتبص لي كدا ليه و مش متفاعل معايا زي ما أكون أنا في وادي المجانين و انت في وادي العاقلين؟؟؟

= و الله عايز أعرف هو إيه الهدف أصلا من الزواج؟

# آااااه... عايز يقلبها حصة فلسفة!!! يا بني حاول تتمتع بالحياة زي ما هي و كفاية تعقيد بقى حرام عليكو....

= طب بلاش ... سؤال تاني: ينفع الواحد يعمل أفراح و ليالي ملاح من غير ما يعصي ربنا؟ و يا سلام كمان لو ينفع يعملها و هو بياخد ثواب...ينفع؟

# قصدك إيه؟ يا عم إنت بتكبر المواضيع ليه؟

= يعني ربنا ما يرضاش باللي بيحصل في الأفراح اليومين دول

# إيه يعني اللي بيحصل؟ بيحصل كل خير طبعا يا كئيب

= يعني عاجبك مثلا اختلاط الرجالة بالستات بالطريقة دي.. تقارب شديد و فتنة لا شك فيها لأن الناس طبيعي جاية فرح و بالتالي كله جاي على سنجة عشرة.. يرضي ربنا بقى هذا الكم الهائل من النظر المحرم؟

# طب خلينا نفترض حسن النية يا أخي .. مش كل الناس شياطين .. حرام عليك

= لو افترضنا دا نبقى بنضحك على نفسنا – و بعدين كون الناس بتبص دا مش معناه إنهم شياطين بالعكس – دا معناه إنهم بني آدمين عاديين – لأن اللي يتحط في موقـف فتنة صعب زي دا غصب عنه هيبص – لكن ربك العليم شرع لنا دين عظيم يحمينا

# ..........!!!!!!!!!!!!!

= و بعدين في حالة الاختلاط و البيئة الغير ملتزمة تلاقي النساء و الرجال على حد سواء يبدأوا يرقصوا- الداهية الأولى إن الرجالة في الزمن دا و يا للعار ... بيرقصوا، و كفى بها مصيبة – و الداهية التانية إن النساء ما بقاش عندها حياء ... فبيرقصوا قدام الرجالة من غير مشاكل- مع إنهم ممكن يرقصوا و ينبسطوا و يهيصوا لوحدهم بعيدا عن الرجال – لكن الشيطان يزين للناس المنكر – لو انت ترضى إن أختك ترقص قدام الرجالة تـ...

# اخرس قطع لسانك من لغلوغه! قلة حيا صحيح...إ...إ...إنت...إنت... إزاي تتجرأ و تقول كدا قدامي يا مجرم!!!!!!!!!!!!!!!

لا يسلم الشــــرف الرفيـع مـن الأذى حـتـى يـراق عـلى جـوانـبه الـدم

= و كذلك الناس –الشرفاء العقلاء- لا يرضونه لأخواتهم

# خلاص خلاص فضها سيرة... حرقت دمي الله يسامحك .أوووف

= بلاش دا كله و قل لى إيه بقى رأيك في الخمر و السجاير و خلافه؟

# الخمر حرام و السجاير .... مش عارف، و خلافه برضه شكلها كدا حاجة حرام

= و حتى السجاير يا حدق حرام أكيد – طب إيه رأيك في فرح يبقى فيه شرب محرمات و لو من بعض الناس؟

# طبعا حاجة مش ظريفة خالص – يعني هو دا وقت شرب؟

= كل الناس اللي هتبقى قاعدة و لو حتى مش بتشرب حرام – مشتركين في الذنب – طب دا يبقى فرح دا بربك؟!! – اللي كل الناس فيه قاعدين ياخدوا في ذنوب من ساعة ما دخلوا؟ هو الفرح دا مش المفروض إنه حاجة حلوة و جميلة؟

# معلوووم

= العروسة بقى: تبقى متزوقة أو من غير حجاب و قاعدة قدام مخاليق ربنا يتفرجوا عليها، و جوزها الحمش: قاعد راخر جنبها، الناس بتتفرج عليهم... و هو عينه تقع على الستات المتزوقة راحين جايين

# حيلك حيلك .يا عم انت رحت فين...مش للدرجة دي يا سيدي..الناس برضه عندها شوية ذوق مش هيبحلقوا في العرسان...و الأهل فرحانيين بيهم و الناس جاية تهنيهم...احنا في ايه و لا في ايه؟ و الراجل لسه متجوز طازة مش هيبص بصة وحشة أبدا..اتق الله يا شيخ

= اللهم إنا نسألك الهدى و التقى و العفاف و الغنى – اللهم اكفنا بحلالك عن حرامك و بطاعتك عن معصيتك

# يعني عايز الستات ياخدوا العروسة و الرجالة ياخدوا العريس زي ما نكون في ميتم، و لا كأنهم متجوزين على سنة الله و رسوله؟؟؟؟!!!!

= صلى الله عليه و سلم –" و الله و رسوله أحق أن يرضوه إن كانوا مؤمنين"، يعني نكتب صيغة عقد الزواج على سنة الله و رسوله و نعمل فرح على سنة الكفار و زي ما بيعملوا نعمل بالضبط؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طب يا أخي و الله العظيم إحنا ممكن نعمل أفراح زي الفل و آآآآآآخر ألسطة و تبقى على سنة الله و رسوله – مش يبقى أحسن؟

# إيدي على كتفك – حد يكره؟

= نجيب فرقة بنات إسلامية للستات في قاعة منفصلة تماما و فرقة شباب إسلامية و معاهم كام راجل شيخ سكرة (عشان يقولوا كلمة حلوة ظريفة مفيدة) في قاعة للرجال منفصلة تماما – و المهم عدم إزعاج السكان بالأصوات الصاخبة و لا بالكلكسات – بيب بيب ...بب بب بيييييب

بيب بيب ...بب بب بيييييب

بيب بيب ...بب بب بيييييب

و كمان نجيب أكل و شربات و شكولاطة أو حلويات شرقية و غربية او أي حركات – بس برضه من غير إسراف و لا تبذير

و ندعو للوليمة دي كل الحبايب، و الأهل و القرايب، و كمان الناس الغلابة المحترمين اللي نعرفهم من المنطقة أو العمل ...– ما ينفعش الناس اللي أصلا شبعانة هي بس اللي تفرح و تاكل!!

و كمان العريس و العروسة يبقوا يصلوا المغرب و العشاء جمع تقديم أو تأخير (مع إنه فيه خلاف في جواز ذلك - و الأحسن يبقى كل فرض بفرضه - يعني الفرح يبقى بعد صلاة المغرب مثلا) عشان ما ياخدوش ذنب ترك الصلاة أو تأخيرها

و المعازيم كمان يحرصوا ما تفوتهومش صلاة

و الحفلة نفسها ما تتأخرش كتير عشان الناس كلها و أهل العروسين و العروسين يقدروا يصلوا الصبح حاضر

و اللي يحضر وليمة الفرح لازم يدعو بخير لصاحبها (اللهم اغفر لهم وارحمهم وبارك لهم فيما رزقتهم) (أكل طعامكم الأبرار وصلّت عليكم الملائكة وأفطر عندكم الصائمون) ويدعو للزوجين (اللهم بارك فيهما وبارك لهما في أبنائهما) (بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكما في خير)

# طب بس بالراحة علي شوية ... ما تاخدنيش في دوكة... نعمل إيه في الأغاني و الـديجي D.J.؟

= إذا كان فيه ضرب دف أو غناء فيكون بما أحل الله وبكلمات طيبة لا تثير غريزة ولا تؤذي مشاعر: فيحرم إقامة حفلات للغناء الماجن – زي كل الأغاني اللي في السوق – يغني فيها الفساق الذين لا يعرفون لله حرمة و لا يراعون أدبا و لا خلقا و ليس عندهم دين – و تغني فيها نساء يظهر أثر الابتذال و العري و الانحلال و الإباحية في غنائهن و لباسهن و حركاتهن، و حفلات الموسيقى الصاخبة.

فالغناء الجائز في هذه الليلة هو ما لا يحرك الشهوات، و لا يستثير النزوات، و لا يصف العورات، و يا حبذا لو كمان يبقى غناء يحث على مكارم الأخلاق و بناء بيت مسلم و يمدح أخلاق المسلمين و شريعتهم...و برضه هيبقى دمه خفيف و كله مشاعر جميلة و راقية.

والدف في هذه الليلة يكاد الفقهاء يجمعون على جوازه، وبعضهم يجعله مستحبا، وما عدا الدف من آلات الموسيقى محل خلاف بين أهل العلم إلا الموسيقى التي تجعل الناس في حالة من الهياج والغياب فهذه لا خلاف في منعها. و فرق حفلات الغناء الإسلامية تلتزم إلى حد بعيد بضوابط الغناء، أما الفرق العادية فلا تخلو من مخالفة شرعية.

# بس دي ليلة واحدة و هي فرحة العمر و الناس اتعودت على حاجات كتير من اللي مش عاجباك دي... أهي ليلة و تعدي...

= لازم المسلم المعتز بدينه يحسم الأمر أمام الأهل، وإذا كان الناس قد اعتادوا أن يقوموا بمخالفات في مثل هذه المناسبات والتبرير لذلك بأنها ليلة في العمر وأن الفتاة لن تخطب كل يوم وأنها لن تتزوج كل يوم إلى آخر هذه الذرائع الفاسدة والحجج الواهية التي نتجرأ بها على حرمات الله ونبارز الله فيها بالمعاصي، فالإسلام من كل هذا بريء، وما أحوج الغيورين على دينهم أن يظهروا أخلاق الإسلام في مثل هذه المناسبات وفي غيرها وأن يرى الناس كيف تكون أفراحنا عبادة وطاعة لله عز وجل ويباركها الله من فوق سبع سماوات.

وإذا الناس ما شافتش مننا الترجمة العملية لأخلاق الإسلام وتعاليمه في مثل هذا المناسبات فمتى إذن؟!
يا جماعة: لا خير في أمر يبدأ بمعصية الله عز وجل وإذا كان إصرارك على عدم إقامة حفلة فيها مخالفات شرعية أمر يثير الغرابة والإنكار فدا شيء مافيهوش مشاكل فقد أخبر رسول الله –صلى الله عليه وسلم- عن هذا الواقع المرير الذي نعيشه فقال –صلى الله عليه وسلم- "بدأ الإسلام غريباً وسيعود كما بدأ فطوبى للغرباء" رواه مسلم وغيره.

# طيب أنا اقتنعت باللي فات كله يا سيدي – طب العروسة بقى مش من حقها تتزوق؟

= طبعا – لكن بالمعروف: يعني ما ينفعش تتجاوز العروس في زينتها حتى لو مش هيشوفها حد غير زوجها زي نمص الحاجبين، والتفليج بين الأسنان، و وصل الشعر.
و كمان وضع المرأة للمونيكير يمنعها من الوضوء؛ لأن الوضوء لا يصح مع هذه الموانع.
و المصيبة الكبيرة و الداهية الفظيعة ذهاب العروسة إلى (الكوافير) إذا كان رجلا، أو امرأة نصرانية، ويجب الاكتفاء بمصففة الشعر المسلمة.

و يا ريت نمنع خروج العريس بزوجته في المدينة للتنزه في حالة إن هي بملابس زينتها التي تظهر مفاتنها وعورتها.

و نمنع خلع العروس حجابها ليلة الزفاف: و هو حرام ما دام هناك أجنبى، فلم يرد الشرع ولم يقل أحد من العلماء باستثناء هذه المناسبة، ولا يجوز أن نطوِّع الدين لهذا السلوك الوافد علينا ممن لا يدينون بالإسلام، فقد كانت العروس تظهر بكامل زينتها فى الماضى البعيد والقريب ما دام المحتفلون بها هم النساء والأقارب المحارم كالأب والأخ والعم والخال، وذلك بمعزل عن الرجال الأجانب.

و الأصل في الاحتفال الإسلامي بالأعراس ضرب الدفوف والغناء، واللهو البريء الخالي من المجون والخلاعة والميوعة وفحش القول، و يجوز للمرأة أن تجلس في الكوشة بكامل زينتها بشرط ألا يراها الرجال الأجانب، وألا يدخل زوجها عليها فيطلع هو على النساء الأجانب.
# طيب و التصوير؟؟؟

= حلو قوي جيت في وقتك – و ابتديت تفهمني يا جميل – أيوة كدا ربنا يفتح عليك...

بعد كل اللي قلناه دا ما ينفعش نجيب راجل غريب لـتصوير العروسين إذا كانت العروسة متزوقة و مظهرة لزينتها، أو كانت مبينة أكثر من وجهها وكفيها.
و بالتالي ما نديش فيلم التصوير لراجل لتحميضه؛ لأنه بكدا يمكنه من الاطلاع على العورات، بحسن نية بقى.. بسوء نية... – إحنا ما عندناش ستات للفرجة.
طبعا هتقوللي أمال نديه لمين؟

هقول لك فيه استوديوهات تصوير قائم عليها ستات مسلمات ملتزمات ربنا يجزيهم عننا كل خير – أصلا عشان الغرض دا.

و ما لكش حجة – لأن كل الناس بقى عندها كاميرات رقمية (ديجيتال) و كاميرات فيديو شخصية – ممكن واحدة ست تقوم بالتصوير عند قاعة الستات.

# ماشي يا معلم – ماشي – ربنا يعيننا كدا و يهدينا للخير - ربنا يكرمك و أشوفك عريس و أفرح فيك.

= يا باشا إنت تؤمر – عايزني أتجوز إمتى؟

# لما تكـوم نفسك يا خويا،........ جزاك الله خيرا..

= و جزاكم – و لا تنسنا من دعائك الصالح.

هناك 7 تعليقات:

غير معرف يقول...

موضوع جميل واسلوبك الساخر البسيط جعله اوضح حتى للمسلمين البسطاء وطبعاً معك حق فى كل شئ وانا وزوجى كان فرحنا اسلامى حيث الوليمة ثم البناء واكل من وليمتنا الفقراء قبل الاغنياء وما اظن احدأ كان ولا زال اسعد منا وعلى فكرة انا زوجى غير عربى ( انجليزى فرنسى )دخل السلام منذ سنوات عدة ورغم ذلك كان فرحنا اسلامياً اكثر من كثير ممن ولدوا مسلمين ويظنون انهم يحسنون صنعاً

محمد عبد المنعم يقول...

بارك الله فيكما و في أمثالكما
و الحمد لله أن زوجك عرف الإسلام قبل أن يعرف المسلمين
إن كان في مقدورك أن تنشري هذا المقال بين المسلمين الذين ولدوا مسلمين فافعلي - جزاك الله خيرا
و أشكرك على ردك

Unknown يقول...

جزاك الله خيرا البوست جميل جدا

موضوع الفرح ده انا حسمته مع والدتى من تانية اعدادى ههههههه

قلتلها إن شاء الله لما يجيلى عريس انا مش هعمل فرح ونوفر الفلوس نروح بيها عمرة إن شاء الله .. والواحد يبدأ حياته بطاعة ربنا

آمين

Waleed Fareed يقول...

هو انتي يا انسانة هتموتي علي الجواز من تانية اعدادي
ههههه

محمد عبد المنعم يقول...

لو عايزه تتجوزي من تانية إعدادي ليه مش بتقولي؟
ٌقولي لي مواصفات شريك حياتك اللي نفسك فيها إيه
و أنا أحاول أشوف لك واحد زيك كدا يكون عايز يعمل فرح إسلامي من إعدادي
:)

أمــانــى يقول...

الســـــــــلام عليـــكم
تصدق حضرتك عمرى ما شوفت فرح إســــلامى وحتى للاسف اللى بتكون محجبة بنحاول معاه تفضل بحجابها للاسف برضو بتقول لاء وبتكون من غير حجاب سبــحان الله
فمابالك بقى لو قولت لحد اعمل فرح اسلامى
مممممممم
بس اللى انا اعرفه اننا نحط الحديث ده قدمنا
وعن عائشة رضي الله عنها أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (من التمس رضى الله بسخط الناس، رضي الله عنه وأرضى عنه الناس، ومن التمس رضى الناس بسخط الله، سخط الله عليه وأسخط عليه الناس)، رواه ابن حبان في صحيحه
ربنا يقدرنا على طاعته يارررب آمــــــــين وحسن عبادته يـااااارب آمـــــــين

محمد عبد المنعم يقول...

الله يفتح عليكي يا أماني
الله ينور
يعني إحنا متفقين
لكن غريبة إنك عمرك ما شوفتي فرح إســــلامى
لو عايزة تشوفي أنا ممكن أخليكي تشوفي بعنيكي لو عايزة
و ما تتصوريش قد إيه هتنبسطي
المهم نرجع مرجوعنا و إلى مقالة (شاكيرا ...شاكيرا - الجزء التاني) فإلى هناك