الخميس، ديسمبر 06، 2007

حوار مع مدير ... بالعقل كدة

السلام عليكم
ازيكوا يا شباب
كنت قاعد باتكلم مع المدير بتاعي (للي ميعرفشي انا شغال مهندس في مجال الطيران)
وفي وسط ما الراجل قاعد يشرح اسلوب الشغل الجديد لقيته بيقول بقي ايه انتوا بني ادميين يعني خليفة الله في الأرض
طبعا ولاني مبشوفش في الاوقات دي رحت قايله: خا ايه ؟ خليفة مين يا ريس؟
راح رادد عليا بكل حزم وثقة غريبة : خليفة الله في
الأرض! ده حتي مذكور في القرءان
اخوك الدنيا اغمقت الدنيا في وشي ورحت قايله ومين بقي اللي قال انه خليفة لله قالي امال ايه ؟
رحت رادد عليه وقلتله : ان البشر يخلف بعضهم بعضا
ابتسم وقالي: يا سلام
فقلت له : طبعا يا ريس مهو ده مش كلامنا ده كلام العلماء والمفسرين اللي هما بردك مخترعوش حاجة من نفسهم وانما هو متواتر من أصحاب النبي صلي الله عليه وسلم
قال المدير : طب ازاي الملايكة قالوا يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك يبقي خليفة لبعضه
فرددت وقلت له انه تفسير اهل العلم : إِنِّي جَاعِل فِي الْأَرْض خَلِيفَة " أَيْ قَوْمًا يَخْلُف بَعْضهمْ بَعْضًا قَرْنًا بَعْد قَرْن وَجِيلًا بَعْد جِيل كَمَا قَالَ تَعَالَى " هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِف الْأَرْض " وَقَالَ " وَيَجْعَلكُمْ خُلَفَاء الْأَرْض" وَقَالَ " وَلَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلَائِكَة فِي الْأَرْض يَخْلُفُونَ " وَقَالَ " فَخَلَفَ مِنْ بَعْدهمْ خَلْفٌ
فقال المدير: طب امال ايه لازمة العلم لو كدة يبقي هنبقي ملناش لازمة لان لدينا عقولنا لازم نشغلها
رددت وقلتله : العقول لا تعمل في النصوص
رد عماد وقاله ياريس : طب وهو ليه ربنا نزل الرسل لما العقل ممكن يشتغل لوحده
مهو كان يؤمن لوحده
وهنا قلت له ياريس : حضرتك قلت حاجة يبقي تجيب عليها دليل مش مجرد رأيك الشخصي بينما أراء اهل العم تقول بما أقوله وما يؤيده القرءان والسنة
وهنا انتهت المناقشة ولنا تكملة في الجزء الثاني

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

Al salamo 3alaikom wa ra7mat ALLAH wa barakatoh

i donn know waht to say but....
لا انا هتكلم بالعربي ده مش مجال اني اتكلم بلغة تانية
اولا جزاك الله خير الجزاء على ردك على المدير, حد تاني كان ممكن ببساطة و سهولة جدا يقول لا دا المدير مش هجادل معاه يقول اللي على مزاجه و لو جادلت ممكن يعمل فيا حاجة

ثانيا بقى و ده الاهم حضرتك خلتني اخد بالي من حاجة مهمة جدا, انا لما قريت الكلام ده كان مع الاسف فهمي للأيات دي زي المدير بس الحمد لله, انا اتضحلي فعلا اننا بنقرا من غير ما نبذل اي مجهود اننا نبحث عن المعنى الصحيح للايات

اخي انا هطلب من حضرتك طلب, انا عاوزة حضرتك ترشح لي كتاب تفسير يكون باسلوب ميسر علشان فعلا اللى حصللي في فهمي دة ميتكررش تاني
و اسفة على الاطالة و جزاكم الله كل خير

عصفور المدينة يقول...

هو سليم يعني الحمد لله؟
هل فيه إصابات ولا حاجة؟
انت وعماد عليه؟
انا رأيي ان انت كنت برضه تناقشه بالعقل

يعني الخليفة يقوم بدور المخلوف بدلا عنه وووو....... الخ آخر هذا الطريق


ولازم تفهمه إن الفرق بيننا وبين علماء التفسير هو تحصيلهم للأدوات التي أهلتهم للتفسير وإيه هي وكدة

أما قولك العقول لا تعمل في النصوص أنا فاهمه انك تقصد العقول لا تعطل النصوص ولاتقدم عليها بل تعمل في فهمها

Waleed Fareed يقول...

السلام عليكم
الأخت الكريمة : حفصة
كثير منا يتعامل مع الدين بما عرفه وقد يكون مصدر معرفته مشوه أو غير سليم لكن المعلومة استقرت داخلنا ولذلك يجب علينا مراجعة ودراسة أساسيات ديننا
لمراجعة التفسير يمكنك الدخول الي الموقع www.al-islam.com ويمكنك عن طريق البحث عن أي كلمة في اي آية ومنها يمكنك معرفة التفسير عن طريق أربع كتب تفاسير وبذلك تلمي بالآية وتفسيرها
وكذلك يمكنك الوصول لترجمة معانيها بأكثر من لغة
الأخ الكريم :عصفور المدينة
لا المعركة كانت خالية من الاصابات
بس علي فكرة انا ناقشته بالعقل بس المشكلة أكبر من موضوع العقل الموضوع موضوع "انا وجدنا آبائنا كذلك يفعلون"