الأربعاء، يناير 17، 2007

بالعقل كدة .... (1)

كتير بتسمع الكلام ده اليومين دول وفي ناس بتظن ان الموضوع ده جديد بس علي فكرة الموضوع ده قديم جدا وانا كنت قريت مرة كتاب لابن تيمية بهذا العنوان عن العقل والنقل

المهم في الاول نصحح فكرة ان مجرد طرح السؤال بهذه الصيغة هو تشكيك في الدين في ناس هتقول

ازاي ؟

هنبدأ نفسر كلامنا ان الدين هو مجموعة من العلوم مرتبطة جميعها كليا وليست جزرا منفصلة

يعني ايه برده؟؟





يعني مثلا مينفعشي تيجي في الهندسة تقول الأرض كروية وتيجي في الطبيعة تقول الأرض مثلثة لا يتفقان وهكذا كانت العلوم الشرعية متسقة كلها في سياق واحد وقد حاول اعداء الدين جل جهدهم ان يهدموا هذا الدين من اصوله الا ان الله جعل لهم من يتصدي لهم ويفند اباطليهم يعني كان هناك اللي بينقض الباطل أولا بأول عشان كدة هتلاقي في حاجة اسمها أحاديث موضوعة وأخري ضعيفة وهكذا

طب نرجع للنقطة الاساسية ما هو تعريف العقل الذي يقصده اي متحدث في هذا السؤال ؟

هتلاقي التعريف مختلف ومتسع وكل واحد علي حسب ما يشوف اي الموضوع بقي هوي -ويقول عزوجل"وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ " سورة المؤمنون-71 يعني انا مثلا قابلت واحدة بتقلي انها عن نفسها مش شايفة إن الصلاة هي اللي هتدخلني الجنة قلتلها اولا مش انتي اللي تقولي ولا انا اللي يقول هو الرسول صلي الله عليه وسلم وهو اللي يحدد ما ينفعنا وما يضرنا في الدين وتيجي واحدة تانية تقولك انا مش مقتنعة ان الحجاب ده بالعقل كدة من الدين ويجي واحد يقولك بالعقل كدة ازاي الخمرة حرام دي حتي فيه فوايد ووو وازاي وازاي ولو عملناها كدة تبقي زيطة وكل من هب ودب يفتي ويعك اقولكم مثال بسيط علي اللي عمل القصة ديطبعا كلنا فاكرين قصة سيدنا آدم وابليس (في سورة ص آية 75)لما أمر الله عزوجل ابليس بالسجود لآدم فرفض ابليس وشاف بقي انه افضل من آدم لانه مخلوق من نار وآدم حاجة درجة تانية مخلوق من طين ورفض السجود يعني عصي امر ربنا عشان التكبر لكنه لو سمع فأطاع لان الله هو القاضي يقضي بالحق

طب ايه المقياس ؟

المقياس من نفس النوع يعني مينفعشي توزن الأرز بالمتر ولا تقيس المسافة بالثانية

كل حاجة وليها طريقتها واسلوبها
يعني كان زمان اي عالم مسلم بيدرس العلوم الشرعية من قرءان وحديث وفقه ...الخ وبعد كدة بيدرس العلوم الدنيوية فكان بيبقي عنده المنقي- الفلتر يعني- اللي بيعرف يفرق بيه بين الكلام المخالف للشريعة والمتماشي معاها لكن دلوقتي تلاقي واحد اصلا لا يعرف ينطق اللغة العربية اصلا ولا يعرف موضع الفاعل والمفعول ولا السيرة ولا يعرف خمسة من صحابة النبي صلي الله عليه وسلم وجاي يقولك أصلي انا مش مقتنع

بل سبحان الله منذ بضعة اعوام كان أحد الشيوخ الكبار غير مقتنع عقليا -لاحظ معي- بحديث الذبابة التي في احدي جناحيها داء وفي الاخر الترياق رغم ان هذا الحديث صحيح بس سبحان الله هذا حين يترك العقل له الحبل علي الغارب ويتدخل بطريقة غريبة جدا وبعد فترة جاءت الابحاث العلمية لتثبت صحة الحديث وده بقي مثال واضح لما واحد يحط مخه أو عقله كميزان لدين الله ومثال آخر من أمثلة العقول طبعا اي واحد درس فلسفة عرف الجبرية والمعتزلة وهذه الفرق الفكرية التي تشتتت فكريا لانها اعطت العقل تفكيرا في شيء حسمه القراءن والاسلام في بساطة ودقة وهو هل الانسان مخير ام مسيرفتري هؤلاء يقولان انه مخير والاخرون يقولون انه مسير ووووو

لكن لو انظروا الي القرءان الكريم والسنة النبوية لعرفوا انه مخير ومسير !!!

واحد هيقولي ازاي ؟

هقوله يعني لو واحد وقع من علي السلم يبقي مسير لكنه لو نزل بارادته فهو مخير بين ان ينزل وان يبقي مكانه وفي كل حياته
فخلاصة الأمر ان للدين علماء درسوا قواعده وليس الدين كهنوتا علي احد ولنا ان نتبع الدليل وليس الدال فسيدنا علي يقول "اعرف الحق تعرف رجاله ولا تعرف رجال الحق لتعرف الحق" يعني اتنين اصحابك جايين يتناقشوا في مسألة واحد انت بتحبه والتاني مش بتطيقه بس اللي بتحبه معهوش حجة واللي مش بتطيقه معه حجج كثيرة يبقي تأخذ راي اللي معاه حجج سليمة وقوية ودامغة
يارب اكون قدرت اوصل المفهوم-لاني كتبته علي عجل -بسرعة يعني محدش يخف يعني - وان شاء الله اي تعليق يفيد الموضوع ويشرحه أكثر وأكثر
منتظر اي استفسار
** اسف علي التأخير في الكتابة اصلي مطحون في الشغل ادعولي

وادعو من الله ان يغفر لي ان أخطئت

هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

السلام عليكم
ازيك يا وليد اخبارك ايه ؟
طبعا موضوع مهم وانت طرحته ببساطة جميلة ولو كنت اود انك تطرح كل افكارك فيه لكن انت مستعجل بقى ربنا يكون في عونك .....
للاسف الكثير ممن نقابلهم تجدهم يقولوا :" مش داخلة عقلي او انا شايف كذا " حتى لو كان اللى هو شايفه مصادم لصريح القران والسنة واجماعات العلماء وده بيحصل بشكل اكبر من الكثير من الصحفيين الذين ظنوا انفسهم علماء وهم ايضا كممن تصفهم لا يعلمون الفرق بين الناسخ والمنسوخ .
واظن ان ابسط رد على من يقدم العقل على النقل هو انه مطالب بان يحدد لنا ما هو العقل ...فما كان معقولا بالنسبة اليه قد لا يكون كذلك عندي وهكذا سيكون الدين الواحد اديان على عدد العقول ....ولكن المسلم ياخذ دينه من القران والسنة كما فسرهما العلماء الثقات ولن يجد تعارض بين النقل والعقل لانه اذا تعارض العقل مع النقل فانه اما ان يكون العقل غير سليم او النص غير صحيح فاذا ثبت فى قضية صحة النقل فلابد ان يكون العقل هو المخطىء كما حدث مع الشيخ الذى انكر حديث الذبابة وايضا انكر حديث متى يولد الطفل ذكرا او انثى

موضوع هام جدا وشيخ الاسلام الف فيه كتابا لم يؤلف مثله وهو درء تعارض العقل والنقل
جزاك الله كل الخير وعذر للاطالة

Waleed Fareed يقول...

ازيك ياكريم
انا لما كتبت الموضوع ده مقصدتش الناس اللي بتقول عليهم يا كريم انما قصدت من يسمع كلامهم ويرددها بحسن نية دون علم منه او اي معرفة ولانه لا يعلم من أمور دينه الكثير فهو يجدها مسألة عقلية بحتة صرف وهنا تقع المشكلة ولذل وجب التنبيه
وخلاصة الموضوع ما اتممته انت في جملة واحدة
(ولن يجد تعارض بين النقل والعقل لانه اذا تعارض العقل مع النقل فانه اما ان يكون العقل غير سليم او النص غير صحيح فاذا ثبت فى قضية صحة النقل فلابد ان يكون العقل هو المخطىء )
وشكرا لك

khaled يقول...

اخى غفر الله لى و لك
فعلا ناس كتير بتقدم عقلها فى كل حاجة حتى فى المسائل الدينية و ده زى ما انت قلت من قديم الازل
من ايام الرسول لغاية ايامنا دى
قالوا ازاى ربنا بيبعت بشر هو مش قادر يبعت ملك؟
و ازاى يكون نبى و هو فقير معندوش مال؟
و ازاى ان ربنا اختاره هو و لم يختار رجلا من القريتين عظيم اى من قريش او الطائف؟
و ازاى و ازاى و ازاى
و قبل كده برضه
قال بنى اسرائيل ازاى ربنا يختار ملك لم يؤت سعة من المال؟
و قبليها قالوا ازاى بعد ما نموت نصحى تانى؟
وزى مسألة القران مخلوق ام غير مخلوق؟ اللى اثارها المعتزلة ايام الدولة العباسية فى عهد المأمون و اتعذب فيها الامام احمد بن حنبل
و مسائل زيها كتير سببها ان الناس وضعت القران و الدين تحت التفكير المنطقى ووقعوا فى نفس الغلطة اللى قبليهم وقعوا فيها
قال الله تعالى
" لايُسأل عما يفعل و هم يُسئلون "
يا جماعة ربنا بيحاسب و مايتحاسبش
ربنا بيسأل و مايتسئلش
ربنا ليه حكمته دايما حتى لو كان عقلك القاصر عاجز عن فهمها
مش معنى ان انت مش مستوعب حكمة معينة تبقى مش موجودة

ALiaa يقول...

في كتاب جميل أوي للشيخ يوسف القرضاوي... أوضح بمنتهي البساطة كيف ان ربنا سبحانه و تعالي أدانا مساحة كبيرة أوي لاستخدام عقلنا و في نفس الوقت دون مساس الأساسيات اللي أقامت عليها الاسلام زي الربانية
أنا بصراحة لما بقول كلمة بالعقل أدام حد في أمر من أمور الدين بحس انه هينقض علي و يفترسني عشان كدة بحثت و الكتاب كان خير شافي لي

Waleed Fareed يقول...

والله عندك حق ياعم خالد
وعجبني قوي القول "ربنا ليه حكمته دايما حتى لو كان عقلك القاصر عاجز عن فهمها"
وبقول معدلا كلمتك
"مش معنى ان انت مش مستوعب حكمة معينة تبقى مش مفروضة ومش موجودة في الدين"
أم الاخت علياء
مقلتيش يعني اسم الكتاب
بس علي العموم بحب اقولك انه الدين
اقتناع فان اقتنعت ان الاسلام حق اسلمت لله نفسك وقبلت أوامره دون نقاش أو جدال مادام صحيحا
واللي انتي بتقوليه لما بتذكري كلمة العقل انه العقل اصبح مطاطا كل اللي مش عاجبه حاجة في الدين يقول بالعقل كدة وهو اصلا بدون عقل
ويكفينا قول الامام علي رضي الله عنه:حين قال لو كان الدين بالعقل لكان المسح علي باطن الخف أولي
ولا ايه رايك