الأحد، يوليو 13، 2008

أبو حنيفة وأنا....بالعقل كدة

السلام عليكم
كيف حال الجميع؟
أولا أحب اقولكم اني بحمد الله وتوفيقه عقدت عقد النكاح -نسألكم الدعاء-وكان الحفل يوم الجمعة الموافق 11/4/2008 وأنا عايز أكلم عن الموضوع ده اللي هو موضوع العقد
رحنا لمكتبه للعقد واحنا قاعدين:نا ووكيل العروس وأخرج المأذون منديلا أبيضا ومنقوش عليه آية21 من سورة الروم "وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ " وقعد يخلص الشغل الورقي ويعد ذلك راح مشبك ايدي مع الوكيل وراح حاطط المنديل المخصوص ده علي ايدينا-عشان ايدينا وهي بتكتب الكتاب بتبقي عورة ومينفعش حد يشوفها- المهم بدأ المأذون يلقني ما أقول وانا وراه لحد ما قال علي كتاب الله وسنة رسوله رحت قايل وراه راح قايل وعلي مذهب الامام أبي حنيفة وأخوكوا اتكهرب وقلتله مش هاقول علي مذهب الامام أبو حنيفة ورحت سامع ستوووووووب stop
قلت هو احنا بنصور فيلم ولا ايه
وراح المأذون بخبرته العلمية الكبيرة ومعلوماته الفذة قالي مينفعشي لازم تقول
قلتله لا مش هاقول قالي: اوعي تقولي هي ام أبو حنيفة اتجوزت ازاي؟
قلت في سري ايه النصاحة اللي انت فيها دي وقلتله انا هسأل حضرتك سؤال واحد فقط!
قالي: اتفضل
قلتله :هل يبطل العقد لو مقاتوش ؟
فرد بالنفي فقلتله خلاص مش هاقول
قالي وهو فيها حاجة لو قلت
قلتله أيوة دي بدعة ولا تجوز
فقعد بقي يشرحلي تاريخ الامام أبوحنيفة ولم يزد في معلوماتي عن الامام ولو قدرا يسيرا لسطحية معلوماته التي قالها من أن الامام أبو حنيفة اجتهد ومن الائمة المحترمين ووووو
قلتله : الامام أبو حنيفة علي دماغي من فوق ومش هي دي القصة أصلا
قالي : انت هتزعل أبو حنيفة في تربته-وانا في نفسي بقول :تربت ايه يا سيد-
والراجل قفش عليا وانا موظف وقايلنلي اقول كدة
ياعم انت راجل خريج شريعة وقانون
المهم يمين شمال
سمعت كلاكيت تاني مرة
وبدأ المأذون يكرر علي كتاب الله وسنة رسوله وعلي مذهب الامام أبو حنيفة
ورحت قايل علي كتاب اللع وسنة رسوله بمذهب الامام أبو حنيفة
متستغربوش لاني هقولكم ايه الفرق، أتي رجل للنبي صلي الله عليه وسلم وقال له بما شاء الله وشئت فغضب النبي صلي الله عليه وسلم وقال له أجعلتني لله ندا بل قل بما شاء الله ثم شئت
فالواو في اللغة العربية تفيد التساوي وعدم الترتيب لذلك لايجوز عطف مذهب الامام ابو حنيفة علي كلا من كتاب الله وسنة رسوله
المهم مستني دعائكم لي


ليست هناك تعليقات: