الجمعة، أغسطس 24، 2007

المقعد رقم 24 - الجزء الثاني

- متى أسلمت؟

- سنة 78

- كيف أسلمت؟

- (ضاحكا) حكيت هذه القصة مئات المرات، و لكن أحاول أن أغير طريقة الحكاية حتى لا تصبح مملة: كنا في تلك الفترة كأمريكيين ملونين نقرأ في التاريخ و في كتب ظهرت في تلك الآونة تحكي كيف أننا أخذنا من أفريقيا بالظلم لنعمل عبيدا هنا في هذ البلاد، و كنا نهان و نضرب و نعذب، منتهى الظلم و منتهى الإهانة You know

... و في ذات الأثناء كان دعاة من المسلمين يدورون على بيوتنا و مدارسنا و شوارعنا يتكلمون معنا عن الإسلام وكيف أنه دين القوة و دين العدل و الرحمة

و كيف أن هؤلاة البيض كانوا ظالمين و كانوا يغيرون دين العبيد بالعافية و بالضرب حتى يكونوا نصارى You know

و كيف أنهم كاذبون كذلك و الدليل أنك افتح أي كتاب عن تاريخ العالم You know لن تجد أي كلام عن المسلمين و دولة الإسلام مع أن المسلمين كثيرون في العالم

معنى هذا أنهم يريدون إخفاء الحقيقة

فهم كاذبون و ظالمون

و أخرجوا الناس عن دينهم الأصلي بالضرب و الظلم و You know

كنا نفرح كثيرا بمثل هذا الكلام الجميل و المقنع

و بهذا الدين العظيم

فقلنا له نحن نريد نكون مسلمين، كيف نكون مسلمين؟

قال تقولون لا إله إلا الله محمد رسول الله

فأسلمت أنا و أخي و غيرنا أسامينا فسميت نفسي (علي رسول) و أخي سمى نفسه (عبد الحميد رسول)

و رسول هذا أخذناه من اسم الرجل الداعية – كان اسمه (مصطفى علي رسول)

و أمي كانت على وشك أن تسلم و كان هذا الرجل وعدها بالزواج ثم حصلت مشاكل و لم يتزوجوا و لم تسلم حتى الآن – أرجوك ادع الله أن يهديها

- ماذا كنت تعمل في أمريكا قبل ما تأتي مصر؟

- في بيع العطور، و لكن You know هناك تجارة العطور مربحة جدا: أنا عملت دراسة و حساب و لقيت إنه لو اشتريت بـ 28 دولار يدخل لك 84 دولار، فكنت مثلا على أقل حاجة العطور تكلفني 100 دولار و يدخل لي دخل 400 دولار، متصور دا؟!!! يعني أقل حاجة مكسب 300 دولار لكل 100 دولار

- طب ماحاولتش تشتغل في تجارة العطور هنا؟

- حاولت ولكن هنا الـ 100 جنيه تدخل لي دخل 125 جنيه !!!!!!!! و المصاريف كتيرة: إيجار و أكل وYou know ، يعني عشان يكون فيه مكسب لازم الواحد يبيع ياما

- بس إنت كدا مش كفاية عليك وظيفة المدرس؟ مش كدا؟

- طبعا مش كفاية، بس هي دلوقت كويس، بس بعد كدا أن عندي أفكار و خطط وYou know ، كمان أنا عايز أجيب شقة تمليك لأنه مش هينفع إيجار دا كدا يكون فلوسه كتير، كمان أنا بفكر في أعمال دعوة للإسلام مثلا أسجل بصوتي على CDs كتب أترجمها للغة الإنجليزية للمسلمين في أمريكا أسجلها بصوتي، و بعد كدا ممكن أحط مش صوت بس أحط صور و فيديو مع الصوت... و حاجات كثير ... بس مش دلوقت لأن الحاجات دي محتاجة فلوس..بعدين إن شاء الله

- عندك تلفزيون في البيت؟

- لأ

- لأن فيه قناة تلفزيونية على الفضائيات اسمها قناة الهدى باللغة الإنجليزية قناة إسلامية جميلة جدا

- إنت تتفرج عليها؟

- طبعا قناة ممتازة

- ما شفتينيش فيها؟

- شفتك فين؟

- أنا لي 52 حلقة مسجلة فيها – عنوانها أصحاب الرسول صلى الله عليه و سلم – في أولها حصان أسود (و بدأ يمثل لي بيديه و أصوات فمه صورة الفارس و الحصان) بيعمل إي ي ي ي هي يهيي ي

- يا راجل؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!! معقولة؟ و أنا حاسس إن أنت شكلك مش غريب عليا بس ماتخيلتش، و الله ربنا يبارك لك

- الحمد لله، العمل في الدعوة و للإسلام ضروري جدا و الأعداء يعملون ليل و نهار في الضلال و الفتن و الفساد، و يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون، المسلمون لا يحسون بهذا الخير الذي بين أيديهم You know

- طيب على وجه الإجمال: مصر في رأيك أحسن و لا أمريكا؟

- طبعا مصر، هم عندهم الدنيا و هنا المسلمون عندهم الآخرة، و المهم هو الآخرة. يكفي أنك ترى الأولاد الكثيرين يحفظون القرآن و الأذان في كل وقت و كل مكان، هنا الأولاد يحفظون القرآن كله و السؤال هنا: كم جزءا تحفظ؟ أما في أمريكا فالسؤال: كم سورة تحفظ؟ و طبعا كله من (جزء عم) بس!!

بس طبعا فيه مشاكل كتير هنا عند المسلمين، يعني مثلا السجاير هنا أكتر بكتير من أمريكا ... ما فيش مكان شميت فيه دخان سجاير أكتر من مصر للأسف، و كمان الرشوة كتير

- بس أكيد برضه في أمريكا فيه رشوة!!

- فيه طبعا بس قليل جدا بالنسبة لهنا، لأن هناك موظف الحكومة بياخد مرتب كويس خالص، كل الناس تقول يا ريت نشتغل في الحكومة، عشان تديله رشوة لازم تكون كبيرة جدا و دا مش بيحصل، كمان لو حد اكتشف إن فيه موظف حكومة أخد رشوة بيحصل مشاكل كتير و خصم و فصل من الوظيفة و ممكن سجن كمان .. ما فيش حد عايز دا يحصل له!!

و كمان فيه ناس كتير هنا في مصر من المسلمين مش حاسس بقيمة القرآن و الإسلام

مرة كنت أقول بفرح شديد لرجل مسلم: إن رحمة الله قريب من المحسنين، ألم تقرأ هذا الكلام الرائع في القرآن You know، فقال دون اهتمام: نعم ثم ماذا؟، فقلت: يا رجل ألا تحس هذا المعنى الجميل ... رحمة الله ... رحمة الله قريبة منك إذا كنت محسنا ... الله يعطيك مفتاح السعادة ... كنت في ضلال فأعطاك المفتاح .. اذهب و افتح لنفسك... رحمة الله... ألا تعلم أنه لن يدخل أحد الجنة إلا برحمة الله – حتى الرسول صلى الله عليه و سلم You know

الآن تعرف .. معي المفتاح ... عشان أكون قريب من رحمة الله و من دخول الجنة أكون محسنا و أعطي للفقراء و المساكين و أساعد الناس ..

.......

الناس في أوروربا و أمريكا لا يعرفون شيئا عن هذا الدين ... و عندما يعرفون فهم واحد من ثلاثة:

واحد لا يريد أن يسمع أصلا – مش عنده استعداد (إنك لا تهدي من أحببت و لكن الله يهدي من يشاء)

و واحد يسمعك و يريد أن يهتدي و لكنه كأنه في يده حديد و مشدود للأرض – مسكين غارق في مشاكلو و شهوات وYou know

و واحد يسمعك و يريد أن يدخل في الإسلام فورا – بس يسمع الكلام الصحيح عن الإسلام

ناس كثيرون يدخلون في الإسلام كل سنة و في كل مكان

كل المطلوب أن حد ييجي يتكلم معاهم شوية عن الإسلام

- طبعا لأن الإسلام قوته ذاتية، سواء تحرك المسلمون أم لا؛ فالله يظهر دينه و ينشره

- كمان لأن غير المسلمين لا يعيشون حياة آدمية، الكوكايين في أمريكا في الشوارع كما تباع الحلويات You know؛ أنت .. ليه تبيع الكوكايين و أنت تعرف أنه يدمر جسم أخوك؟؟؟!!، كذلك الخمر، كان لي خال يسكر فلا يستطيع الوقوف ... فيسقط في التراب ما يقدرش يقف تاني، صاحبه معاه يكون سكران برضه يحاول يساعده عشان يقوم يقع على الأرض جنبه!!! إيه دا!!؟؟ زي الحيوان؟ إنت مش إنسان؟ سبحن الله ...

..............................

- يعني إنت مش متابع قناة الهدى؟ مش بتشوف الحلقات بتاعتك؟

- لا، مش متابع و مش عارف هم لسه يعرضوا الحلقات و لا لأ، القناة دي فيها الشيخ يوسف استس الأمريكي تعرفه؟

- طبعا، the white American؟

- أيوه the white، بلحية كبيرة و جلباب و داعية كبير يدخل كتير من الناس الإسلام على يديه الآن، والذي دعاه للإسلام مصري و قصته هي...

..................................................... نتوقف هنا للفاصل ... ثم نواصل بعد قليل إن شاء الله

ما الذي يمكن أن نكون تعلمناه من موقف كهذا؟

مع العلم أن الذي سنتعلمه من باقي القصة مازال كثيرا... الله المستعان

هناك 5 تعليقات:

عصفور المدينة يقول...

التصنيف افتكاسات ظلم شديد لهذه القصة الواقعية الرائعة
ويبدو انني شاهدت هذا الأخ
أكرمك الله ولا تنس التواصل معي

غير معرف يقول...

هما عندهم الدنيا وفي مصر عندنا الاخرة
............
ضحكتني بجد
لان بيتهيألي انك متأكد ان المفروض أننا بس الي لينا الدنيا والاخرة الي بيفقد دنيته بيبقا غير ملتزم بدينه وشريعته وبالتالي بيفقد أخرته
ده الي انا اعرفه ؟؟؟
بس مقالك فكرني بأحساس جوايا لما قلته لشيخ اتريق عليه قلتله عايزين كل مسلم بطاقة يشهر اسلامه الا انت اسلمت امتي يا نو هيل

أمــانــى يقول...

حفظه الله وزاد من امثاله يااااااااااارب آمـــــــــــــين
جـزاك الله خـــــيرآ

Waleed Fareed يقول...

السلام عليكم
أخي كبير المتشردين
نورت المدونة
من زمان مشفتكشي
بس علي فكرة اللي كاتب الموضوع ده هو صديقي محمد وهو مشارك معي في المدونة
أما بالنسبة لرأيك فاحسبك تبحث عن معني جددوا ايمانكم وليس اشهروا اسلامكم
شكرا لك أخي الحبيب

محمد عبد المنعم يقول...

OOأستاذنا عصفور المدينة
أشكر لك مرورك، و لكن ليست افتكاسات تصنيفا
و إنما قيل : من افتكاسات فلان - فقط
طبعا المقصود أن هذه التدوينة حررها فلان
أكرمك الله و لن أنسى التواصل مع حضرتك

--
كبير المتشردين
جميل جدا إنك تضحك هنا عندنا، و أنا مبسوط لانبساطك
بس الشيخ علي كان قصده بالطبع أننا لا ينبغي لنا أن ننبهر بحضارتهم المادية أو بتعبير أدق بمدنيتهم - لأن المعيار الأخير ليس هو تكريس الحياة الدنيا لأجل الدنيا وحدها

و طبعا أنا متفق مع كلامك بس حبيت أوضح إنه مافيش تعارض

أشكرك بشدة
--
أماني
ربنا يكرمك و يجزيك خيرا
بس أنا عندي مشكلة فعلا
باحس إنك و عصفور المدينة ربنا يبارك فيكم ما شاء الله بتدخلوا كل المدونات و متابعين كل التدوينات و كل التعليقات
ماشاء الله لا قوة إلا بالله
بس عايز أعرف بتعملوا كدا إزاي
أنا فعلا حاسس من كتر المواضيع و التعليقات و التدوينات و المدونات إني مش ملاحق حتى أقرأ
يا ريت يا جماعة نصيحة لله

--
نوهيل
حبيبي
إنت فين يا باشا