الاثنين، أغسطس 27، 2007

المقعد رقم 24 - الجزء الثالث

..............................

- يعني إنت مش متابع قناة الهدى؟ مش بتشوف الحلقات بتاعتك؟

- لا، مش متابع و مش عارف هم لسه يعرضوا الحلقات و لا لأ، القناة دي فيها الشيخ يوسف استس الأمريكي تعرفه؟

- طبعا، the white American؟

- yeah white، بلحية كبيرة و جلباب و داعية كبير يدخل كتير من الناس الإسلام على يديه الآن، والذي دعاه للإسلام مصري كان مقيم عنده في بيته، المصري كان مش ملتحي و إنسان عاديYou know و القصة معروفة و حكاها هو قبل كدا، كان فيه قسيس مريض و كان الشيخ يوسف قبل إسلامه يزوره كتير في المستشفى، فيه مره جه يزوره مش لاقاه، سأل عليه، ما فيش حد عايز يقول، هددهم و قال لو ماقولتوش أنا هروح للمحكمة و أعمل مشكلة ... قالوا له خلاص خلاص.. بس الموضوع دا سر مش تقوله لحد؛ إحنا حطيناه في دار المسنين

دار المسنين دي وحشة؛ مكان يسيبوا فيه الناس العواجيز عشان هم خلاص زهقوا منهم، مافيش رعاية و لا اهتمام و لا أدب و لا حد يسأل عليهم – شيخ يوسف زعل جدا و راح للقسيس و أخده معاه البيت و قال له إنت تقعد معايا هنا أحسن... و كان في نفس الوقت برضه فيه واحد مصري ساكن معاهم في البيت و له غرفة You know

القسيس لاحظ إن المصري دا بيروح المسجد، قال للشيخ يوسف أنا عايز أروح أشوف دول بيعملوا إيه في المسجد، اتفق مع المصري ياخد القسيس معاه عشان يتفرج

رجع القسيس... شيخ يوسف بيسأله: شفت إيه؟ بيعبدوا حيوان و لا يمسحوا في حيطة و لا إيه؟ القسيس قال: ولا حاجة من دي!! بيروحوا هناك و بيصلوا!!!! شيخ يوسف (متعجبا غاية العجب): بيــ إيه؟ بيصلوا؟ بس؟!!!!!!!!!! القسيس يقوله (محدقا في الفراغ و سابحا ببصره في شبه ذهول): آه بيصلوا!!!

ثم تكرر طلب القسيس الذهاب عشان يتفرج ... حتى أسلم القسيس!

صدمة للشيخ يوسف.. ذهب لزوجته ليحكي لها: شوفتي اللي حصل؟ قالت له: لو سمحت طلقـني؟، قال: يا بنتي أنا مش باتكلم على المشاكل اللي بيننا... بقول لك شوفتي اللي حصل؟ قالت له: ما ليش دعوة لو سمحت طلقـني؟، قال (مستغربا): هو فيه إيه؟ إنت فاكراني هاقول لك إن أنا عايز أبقى مسلم؟؟ لأ طبعا أحب أطمنك مش هيحصل أبدا، أنا جاي عشان أقول لك على المصيبة الكبيرة، قالت له: ممكن تطلقـني؟، دي اتجننت و لا إيه؟ إنتي يا ست إنتي القسيس أسلم ... شوفتي المصيبة ... قالت له: أنا مش عايزاك تطلقني عشان إنت عايز تبقى مسلم، أنا عايزاك تطلقني عشان واحدة مسلمة زيي ما ينفعش تكون متزوجة نصراني زيك؟ قال لها: معقولة! دا أنا كمان كنت عايز أقول لك كدا، و كنت عايز أبقى مسلم من فترة، قالت له: بص بقى ما هو إنت يا إما كداب يا إما نصراني و في الحالتين ... طلقني!

خرج الشيخ يوسف من البيت للشارع بيفكر و مشغول ... و حس إنه عايز يكون لوحده ... و في مكان ما يشوفوش فيه حد .. سجد الشيخ يوسف على الأرض!!! و أحس براحة

راح الشيخ يوسف للراجل المصري وقال له عايز أكون مسلم أعمل إيه؟ قال له قول لا إله إلا الله محمد رسول الله قال له بس؟ قال له بس

و راح مغير اسمه ليوسف

طبعا هناك في أمريكا الموضوع سهل جدا كل يوم عايز تغير دينك ما فيش مشكلة عشان كدا سهل موضوع تغيير الاسم و الدين و You know

المهم بعد كام شهر أبو الشيخ يوسف و أمه كمان دخلوا ف الإسلام و شوية كمان كدا و أولاده كلهم دخلوا ف الإسلام... و الحمد لله

و الشيخ يوسف استس من أكبر الدعاة إلى الإسلام في أمريكا و العالم دلوقت

المصريون الذين يُـدخِلون الناس في الإسلام كثيرون و الحمد لله

(فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام)

- سبحن الله!!

- لي خال كان يتحداني أنا و أخي أن ندخل في الإسلام، و كنا نتحداه، حتى دخلنا في الإسلام بحمد الله، ثم أصبح هذا الخال يراقبنا و يستغرب ...

في مرة كان عندنا تجمع عائلي في كريسماس أو حاجة زي كدا You know، أنا مش كنت عايز أروح عشان أنا عارف إن فيه حاجات حرام كتير، خمرة و رقص و موسيقى و غيبة و حاجات غلط كتير

بس لو ما رحتش أهلي يزعلوا مني و يمكن يقولوا إن الإسلام هو اللي خلاني بعيد و مش كويس معاهم

قلت لنفسي لازم أروح بس لازم أخلي فيه نية طيبة

لازم يكون عندي نية آخد بيها ثواب من الله You know

قلت أروح بنية الدعوة ... أدعوهم للإسلام، و كنت قبل كدا أكتب الشعر Poetry أكتب الشعر عن الإسلام و مبادئ الإسلام You know

فلما ذهبت إليهم و قرأت عليهم الشعر عن الإسلام ... كانوا قاعدين ساكتين بيسمعوا بس من غير تعليق

بعد شوية خالي أخد خالتي في أوضة (غرفة) جانبية و قعدوا يتكلموا عني ... سمعتهم بيتكلموا و بيقولوا الولد بيتكلم كلام مقنع.. و كلام شكله صح ... يعني هندخل في الإسلام معاه!!!؟ لأ طبعا... بس دا مش يمنع إن كلامه ممكن يكون صح

و مر عام أو أكثر على هذا الموقف

و جاء مرة رمضان و كنا بالطبع صائمين أنا و أخي و جاء خالي و راح يقلدنا فيصوم معنا و يأكل معنا و ذهب للمسجد معانا و يغسل أطرافه بالماء يقلدنا ثم أراد أن يقف معنا في الصف و يقلد حركات الصلاة

قلت له: شوف .. لو إنت عايز تعمل زينا اعمل إنت حر .. بس مش هتاخد حسنات و لا ثواب عشان إنت مش مسلم

قال لي: طب أكون مسلم إزاي؟

- قول لا إله إلا الله محمد رسول الله

- لا إله إلا الله محمد رسول الله

دا معناه إن نتيجة الدعوة مش لازم تشوفها في نفس اللحظة ممكن بعد فترة طويلة .. إنت بتحط بذرة و الله يهدي من يشاء متى شاء

..................................................... نتوقف هنا للفاصل ... ثم نواصل بعد قليل إن شاء الله

ما الذي يمكن أن نكون تعلمناه من موقف كهذا؟

مع العلم أن الذي سنتعلمه من باقي القصة مازال كثيرا... الله المستعان

هناك 4 تعليقات:

عصفور المدينة يقول...

جميل جدا يامحمد بارك الله فيك
ممتع جدا
فعلا الجهود يمكن أن تثمر بعد سنين وعداد الحسنات لا تعرفمت يضاف إليه الأجر الذي تراه والذي لاتراه

Aml Ghonaim يقول...

أتابع ؛
وأنتظر المزيد ؛
بارك الله لك ؛ وجزاك خيرا ...
أحب كثيرا أن أستشعر نعمة الله على أن أنشأنى ببيت مسلم ؛ فاللهم لك الحمد حتى ترضى واذا رضيت وبعد الرضا ...
ننتظر البقية ؛

عصفور المدينة يقول...

كتبت أمس جزء من التعليق ياريت تغير الإسم بالعربي
وبعدين استححيت فمسحته فبلغ الله عني

محمد عبد المنعم يقول...

عصفور المدينة
أشكرك كثيرا
لأنني حديث عهد بالتدوين لم أكن أعرف أن الاسم الظاهر من الممكن أن يكون عربيا
لحد ما اتودّكت....
:)
و أحمد الله حمدا يوافي نعمته و يكافئ مزيده
أن جعل التخاطر رسول خير بيننا
فالله أكبر و لله الحمد
لكني أعتب عليك استحياءك، فاعلم إذن سيدي العصفور أني أطير فرحا أن ينصحني أخ حبيب مثلك
أسال الله لنا و لكم العافية في الدين و الدنيا
---
إصرار أمل
جزاك الله كل خير على متابعتك النفيسة
فعلا نعمة الإسلام و النشوء ببيت مسلم نعمة غالية و لكن أيضا أولئك الذين خرجوا من الظلمات إلى النور يستشعرون في نظري تلك النعمة أكثر
أشكرك كثيرا على المرور بمدونتنا المتواضعة
و البقية تأتي