الخميس، أغسطس 16، 2007

بين المطلق والنسبي

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله
أما بعد
موضوع النهاردة هو الناس اللي تيجي تقولك ازاي تحط قيود علي العقل ؟!! انت متخلف ومتأخر ورجعي ويشوف اي حاجة بيكرهها ويلزقوهالك يعني ممكن تطلع بتاع الفجل اللي تحت بيتهم أو بتاع البليلة اللي بيقرفه الصبح ويصحيه بدري
المهم طب مش نعرف الأول يعني ايه مطلق ويعني ايه نسبي
بتقول ايه ياعم ؟ هو احنا في درس فيزياء؟!
اصلك مش واخد بالك مهو كله موصل علي كله
يعني ايه موصل علي بعضه مش فاهم حاجة
أقلك انا يا سيدي المطلق هو الشيء الذي لا تحده الحدود يعني من الاخر لا تنطبق هذه الكلمة الا علي الله عزوجل فله مطلق القوة والارادة والحمكة والعلم بينما ما دونه فهو نسبي فأنا كبير نسبيا الي النملة وانا صغير نسبيا الي الجبل والارض كبيرة نسبيا الي القمر والارض صغيرة نسبيا الي الشمس وهكذا
طب ايه علاقة ده باللي احنا بنقوله؟
اقولك يا سيدي ، اصل الناس دي بتقولك ان عقلها ميحكموش دين ولا ولا ولا ولا
تقوله اشمعنا عقلك يقولك اصله مش عارف ايه وحوارات وووو والقصد كل ده انه يتوهك بس الكلام ابسط من كدة
ازاي!
بص يا سيدي
تعرف العربية؟
ايه السؤال الغريب ده؟ أكيد اعرفها!!
أكيد تعرفها بس قصدي تعرف ازاي بتشتغل؟
لا يا سيدي
بص ياعم دي عبارة عن محرك به غرف يتم فيها حريق للوقود مما يولد حركة تنقل للاطارات وهكذا
حلوة المعلومة دي وبعدين ايه علاقتها بالليلة دي
طب انت عارف ان الحريق ده لازم يبقي داخل الغرف دي يعني مينفعشي يخرج عنها ولو خرج يبقي المحرك ولع ويترمي وكمان لازم الحريق ده يبقي عند حرارة معينة وتبريد معين عشان المادة اللي مصنوع منها المحرك متتحملش اكتر منها فلو التبريد باظ او الحرارة زادت يبقي بالسلامة يا قلبي
برضه ايه علاقة ده بالعقل ؟
ما أنا هنا بشرحلك مثال علي ان اي حاجة في الدنيا بتاعتنا دي ليها حد زي المحرك ده متنفعشي تعديه والا باظت ولازمله ظروف معينة عشان يشتغل صح لو الظروف ده حد لعب فيها هيخرب
يا سيدي ده حتي غير المسلمين حاطين حدود في كل حاجة يعني مثلا مينفعشي تقول ان ذكائك غير محدوم بل هناك حد أعلي للذكاء وفي حتي تقسيمهم للأفلام حاطينلها حدود يعني فيها تقسسيمات
قصدك ايه؟
يعني مثلا متنفعشي تتفكر في ذات الله وكيف شكله وما الا ذلك لان عقلك محدود بالكون اللي انت فيه
ومينفعشي تطلق العنان لعقلك في كل حاجة لعدة أسباب
العقل يختلف من شخص لاخر فهناك عقل الموظف البسيط وهناك عقل المرأة المحكوم بالعواطف وهناك عقل الطفل وهناك عقل العجوز وهناك عقل عالم الفيزياء وهناك عقل رجل الغابات الافريقي وهناك عقل الفلاح البسيط وهناك عقل المجرم وهناك وهناك
فميجيش واحد يقول ان الكلام بتاعي ده معناه الغاء العقل بل هو اعمال العقل في مناطقه
فهناك متطلبات لكل أمر فالطبيب يحكم في علمه والمهندس المدني في مجاله ومهندس الكهرباء في مجاله وهكذا والأولي عالم الدين هو الذي يتكلم فيه ويبين صحيحه وباطله وعلينا ان نسمعه ونسمع دليله حتي يتبين لنا الحق
لا تنسوني من صالح دعائكم

هناك 3 تعليقات:

محمد عبد المنعم يقول...

من ملخص لكتاب درء تعارض العقل والنقل لشيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله تعالى
يقول الباحث:
يعالج هذا الكتاب مشكلة العلاقة بين العقل و الشرع تلك المشكلة التي أرقت الكثير من المفكرين قديما و حديثا وقد كان سبب ظهور هذه المشكلة قديما عوامل كثيرة تتصل بوضع الأمة الإسلامية بين الأمم و وضعها السياسي و الحضاري على خارطة الكرة الأرضية و مدى صلة مثقفيها بأصول حضارتهم أو انقطاعهم عنها.
قرأ ابن تيمية رحمه الله هذا كله ووقف إزاءه متسائلا عن الأسباب الكامنة وراء هذا الزعم القائل بإمكان تعرض العقل و الشرع و حددها في أمور :
• ظن بعض المفكرين أن ما عند أرسطو من تصورات عقلية عن الله صحيح لا خطأ فيه .
• الجهل بالميراث النبوي المتمثل بالكتاب و السنة الصحيحة .
• عدم التفرقة بين العقل القطعي الصريح الدلالة و بين ما يسميه الناس معقولات أو دلالة عقلية .

أمــانــى يقول...

السـلام عليكم
جــزاك الله خــير
ووفقك لما يحب ويرضى ياااااااارب آمــــــين

Waleed Fareed يقول...

السلام عليكم
شكرا يا محمد علي الاضافة المفيدة
وجزاكي مثله يا اماني